Circleinspoon's !LOVE

Friday, May 06, 2011

Takaful/Insuran untuk masa depan kita

So, secara open ni aku nak tanya...korang ada amek takaful/insuran tak?
Tak kisahla korang ni bujang ke...keje kerajaan ke..(e'eh aku!heh)..ada anak bini etc..korang adalah amat digalakkan mengambil takaful/insuran.
Ajal maut di tangan Tuhan. Dan kita perlu bersedia menghadapi apa jua dugaan yang dilontarkan ke arah kita.

Dengan adanya takaful/insuran ni at least famili kita akan terima wang untuk meneruskan kehidupan kalau kita mati. Kalau kita sakit/lumpuh/cuti tanpa gaji pulak, kita akan ada monetary backup. Takkan nak bergantung pada parents yg di waktu senja inilah nak berehat, nak beribadat lebih..

Cari takaful/insuran pula carik yg ikut shariah. Kita mencari harta yg halal, investment kena cari yg halal jugakla. FYI, aku xada ASB/ASN. Antara sebabnya kerna tak pasti investment ASB/ASN ni mengikut shariah tak? daripada was-was, baik amek aje takaful/insuran yg dah terbukti 100% mengikut shariah. Banyak aje kat Malaysia ni. I.e. Takaful Ikhlas, Prudential BSN Takaful, Maybank Takaful Etiqa etc.

eh jap.
Aku ni bukan ejen takaful/insuran k.
Tapi kalau korang nak tahu lebih lanjut ttg Prudential BSN Takaful aku boleh beri no.contact ejen aku. Kalau nak tahu lebih lanjut ttg Takaful Ikhlas pun aku boleh kenalkan dengan ejennya.

Bukannya nak berlagak ke hape ok, just nak share info...utk kegunaan bersama-sama....
Aku ada 2takaful. Satu under Maybank TakafulEtiqa. Yang ni aku daftar masa mula2 kerja (rasanya dulu namanya Takaful Ihsan?). Pastu start tahun 2009 pulak aku daftar PruBSN Takaful. Aku selalu contact dengan Mr.Eric Prudential ni. So sentiasa update PruBSN Takaful aku. Yang PruBSN ni ada Medical Card. Selain daripada duit yang bulan2 bayar PruBSN tu, start tahun ni aku deduct lagi sikit gaji sebagai 'saving' di akaun PruBSN . Duit ni diinvest bersekali dalam pool duit takaful. Setiap bulan dalam 500 'dihantar' ke akaun2 takaful aku. Huh..sebab tu la makcik pokai setiap bulan...

FYI gak, aku takda saving langsung!hampeh ke idak.
Saving kat PruBSN and TE (and TH) itu ajelah.
Kalau simpan duit dalam akaun Maybank tu mmg selamatla dibelanjakan...
Experts pun cakap lebih baik gaji kita (tak kisahla nak masukkan dalam akaun investment, Tabung Haji etc) di auto-deduct setiap bulan.
Kita tak terasa duit tu hilang. Kalau duit tu dalam pegangan kita, ada saja benda yang nk beli....lagila tangan aku yg gatal ni..heh

Nak dijadikkan cerita, rabu lepas dalam flight balik dari Sabah aku duduk dengan En.Zakir yang bekerja dengan Talisman. Pada masa yang sama dia juga seorang konsultan Public Mutual. Apa lagi, korek ilmu ttg Public Mutual pulak.
Menarik peluang-peluang di PM ni. This sunday aku nak meet-up dgn En.Zakir untuk mengenali PM lebih lanjut dan tgk masa depan di PM pulak. Nanti aku akan kongsi info PM dengan korang.

So, daripada habiskan duit berpuluh ringgit beli rokok tiap minggu, baikla simpan duit tu. Simpan pulak, takkan statik aje? Carilah cara agar duit tu boleh beranak-pinak. That's why investment is important.

As En.Zakir re-said, "Treat money as your employee". You want your employee to work for you and generate more money right?

2 comments:

aYenZ JamiL (^0^)/ said...

bagus artikel ni aya..thnx
tp..td bila da excited buka akaun utk semak semua..simpanan asas dgn jum akaun 1 agak sama..terbantut utk meneruskan calc..
anyway.. klu ada cara lebih baik, inform us..k..

circleinspoon said...

@kak yen
cara lain selain menggunakan wang KWSP ialah dengan membuka akaun untuk tolak duit bulanan. Base nak bukak kena RM1K. and then setiap bulan kita boleh auto-deduct duit tak kisah berapa banyak, tapi minimumnya RM100. Ni pun saya nak wat gak. Tapi nak stopkan dulu takaful kat Maybank