Circleinspoon's !LOVE

Sunday, August 05, 2007

10 Things You Should Know About A True Blue Johorean

Aku dah dapat msg nih bayak kali dah. either from friendster or e-mail. And it hilariously have a 99% of truth in it. Well, from my point of view... (^,^) --> Johorean to the Core.

10 Things You Should Know About A TrueBlueJohorean (are they true?? i wonder...)

1. They end 9 out of 10 sentences withEkkk...Ekk ialah trademark orang Johor.Digunakan dihujung SETIAP ayat menggantikan tanda soal(question mark).Contoh :-Ni awak punyer ekk?Nama awak saper ekk ?Kenapa kite kaler tak cantik ekk ?

2. They refer to Johor Bahru as Johor and not JB.Kalau orang di negeri Johor sebut Johor,it meantJohor Bahru (JB), the city not the state. Normally used by mereka yang tinggal di luar bandar Johor Baru seperti di Masai-chusette sumpamanya.Contoh : Beb, gua nak turun Johor laa.Lu nak ikut gua tak?So, if you ARE already in Johor, tak kira di daerahmana - if the locals kata nak pergiJohor, it means nak ke Johor Bahru. Jangan pulak buat lawak bongok** berkata, " Eh, lu kan dah ada kat Johor?"Or worse, jangan memandai nak tambah ekk with that question.

3. They pronounce Muar as MUOR. (kena juih bibir sikit) In fact you pronounce everything that ends with "AR" as "OR".Contoh : Aku kena pakai seluor besor untuk main bolor kat Muor besok. (Aku kena pakai seluar besar nak main bola di Muar besok).Lapo (lapar), penampor (penampar), ulor(ular),pagor (pagar) dan lain-lain.

4. They are brash with a CRAZY sense of humour.Honestly, I haven't met Johorean yang serious orsquare to a T. Or cannot take a joke.Walaupun pendiam atau pemalu , but their sense of humour boleh tahan gak. Almost all of themyang aku jumpa dan kenal lah) are either loyar buruk or bigor. Baik di kampung mahu di Bandar.The senseof humour is unique that I find sometimes orang luar (non-Johorean) agak takut with the brashnessof budak-budak Johor.

5. Diorang ada ENDUT **.Kalau tak pernah berendut, sure pernah ada endut or busuk-busuk pun teringin nak ada endut.Contoh ayat :Haa...kau dah ada endut yer ?Kau pergi berendut kat mana ?Orang berendut dia pun nak berendut.

6. Diorang Makan Gula Tarik, Sagun,GulaKandy,Bobotok....Dah lama aku tak tengok atau makan gula tarik,sagun or candy. Ada lagi ke bebenda ni kat Johor?Gula tarik ader lagi kat Stesen basLarkin..

7. Pernah (or berangan nak) jadi MatRock .Aku rasa sebab kedudukan Johor dekat denganSingapore, sebab itulah pengaruh Barat di Malaysia masuk melalui Johor dulu. Itu teori akulah. But kalau ikutkan sejarah Johor,Sultan yang mula-mula kawin dengan Mat Salleh pun SultanJohor (Almarhum). So, tak heranlah kalau kmplnRock kat Malaysia ini semua ada susur galur dariJohor. Amy, Zainal Abidin, Nashetc.Boleh pakai keteori aku ni? Jangan aku kena pancung denganSultan,dah ler.Ampun Tuanku!

8. Kenduri Kawin Ada Telur Pindang .Telur pindang ialah telur ayam yang direbus dgnsegala macam rempah dan dedaun untuk m'dptkan that special taste. Lepas rebus,telur akan berwarna cokelat. Both kulit dan isi. Kinda nice..Normally it's for special occasion, like wedding day.

9. Tidur atas LECA** (rhyme with letakand baca,the non-baku way).Baju simpan dalam GEROBOK **.Ambik GEBOR tu.

10. They never watch RTM sebab semua cerita dahtengok kat Channel Singapore! When I was growing up,aku cukup suka tengok TV Singapore sebab iklandia semua dari overseas, very menarik.Besides the cerita yang terkinilah. Well, TVSingapore cuma dapat ditengok oleh penduduk JB dankawasanyang sewaktu dengannya. As you gofurther upnorth (of Johor), you can see aerial TVsemua setinggi pokok kelapa - semata-mata nak dapatkan siaran from Singapore!

2 comments:

Anonymous said...

xtau lak ko nak jadi rockers suraya....

circleinspoon said...

eish..xkan kau tak tau.. aku kan slalu wat gaya2 karaoke mekal jakson kat ghumah